DİABETİK KETOASİDOZ
-Diabetik ketoasidoz (DKA), diabetik kontrolün akut olarak bozulması sonucu, hiperglisemi, sıvı ve elektrolit bozukluğu ile birlikte total kan keton yoğunluğunun 5 mmol/L’den fazla, serum bikarbonat düzeylerinin 16 mmol/L’den düşük olduğu, damar
içi sıvı ve insülin ile tedaviyi gerektiren acil
tablo.
Nedenleri
-Mutlak insülin eksikliği. Tip I diabetes
mellitus(DM) hastalarında insülin
tedavisinin kesilmesi. Tip I DM bazen DKA tablosu ile kendini gösterir.
- Göreceli insülin eksikliği. Diabetik
hastalarda enfeksiyon, ameliyat, travma, stres ve ilaçlar (Glukokortikosteroidler
gibi) diabetik ketoasidozu presipite edebilir.
Semptomlar
- İştahsızlık,
bulantı, kusma
- Poliüri, polidipsi ve susama
hissi.
- Mide dilatasyonu, karın ağrısı ve ileus
- Hiperventilayon, hava açlığı
- Bilinç
bulanıklığı (komaya ilerleyebilir)
Belirtiler
- Hipovolemi bulguları:
- Hipotansiyon
- Ortostatik hipotansiyon
- Taşikardi
- Deri turgorunda azalma
- Kuru dil ve mukozalar
- Göz kürelerinde yumuşama
- Oligüri ve şok gelişebilir.
- Ağızda aseton
kokusu
Laboratuar bulguları
- Hiperglisemi; genellikle > 250 mg/dL
- Ketonemi
- Glikozüri ve ketonüri
- Serumda pH ve bikarbonat azalması, osmolalite
artışı
- Lökositoz
Tedavi
- Parenteral sıvı tedavisi;
% 0.9 veya % 0.45’lik NaCl ilk saatte 1 L
verildikten sonra ilk 8 saat 500 ml/saat, günün geri kalanında 200 ml/saat dozu
ile sıvı verilir. İlk 12 saat içinde verilecek miktar hasta ağırlığının %
10’unu aşmamalıdır.
- Kan glikozu 250 mg/dL sınırına indiğinde hipovolemi bulguları yoksa tedaviye % 5 dextroz+
% 0.45 NaCl ile devam edilmelidir.
- İnsülin tedavisi: Kristalize insülin
0.15 Ü/Kğ İV (yaklaşık 10 Ü) Bolus
uygulandıktan sonra 0.1 Ü/kğ/saat dozuyla (yaklaşık 4-8 Ü/saat) idame tedavisine
geçiler. İnfüzyon için 50 Ünite kristalize insülin 500 ml % 0.9 NaCl
solüsyonu içine konularak 0.1 Ü/ml içeren solüsyon hazırlanır. Bu solüsyondan 1
ml/kğ/saat verilir.
İnselinin serum setine yapışmasını önlemek için ilk 50 ml atılır.
Hastanın kan şekeri düşmüyorsa doz arttırılmalıdır. Kan şekeri normale dönünce
dozlar azaltılır veya arası açılır. Serum glikozu 250 mg/dL ye vardığında, infüzyon hızı
0.05 Ü/kğ/saat (0.5 ml/kğ/saat)
hızına inilir. Bu sırada Parenteral sıvı % 5dextroz +% 0.45 NaCl
infüzyon ile değiştirilmelidir. Bu sıvı 150-250
ml/saat dozunda İnsülin ile birlikte metabolik
kontrol sağlanana dek sürdürülür.
- Bu sırada insülin, serum glikozunun 150-200 mg/dL arasında tutacak şekilde her iki saatte bir 5-10 ü SC.
Yolla da verilebilir. Asidozun kaybolmasından sonra kan glikozu 4 saatte bir
takip edilerek, regüler insülin,
150 mg/dL nin üzerindeki her 50 mg glikoz için 5 Ü arttırılarak
(>300 mg/dL için 20 U’e kadar) SC.
verilir.
- Potasyum.
Hastada diürez olunca potasyum tedavisine başlanmalıdır. Serum potasyumu
>5.5 Meq/L ise potasyum verilmez. Serum potasyumu 3.3 Meq/L ile 5.5 Meq/L
arasında ise parenteral sıvıların her litresine 10-30 mEq potasyum eklenerek
serum potasyumu 4-5 mEq/L arasında tutulmaya çalışılır. Kadalex
27 mEq/, 10 ml % 7.5 KCL ampulleri içinde
10 mEq potasyum vardır. Bunlar damar yolundan verilen sıvıya da katılabilir.
DİKKAT ! KCL asla direkt damar içine verilmez.
- Glikoz. Kan
şekeri 200-250 mg/dL
düzeylerine inince serebral ödem riskini azaltmak ve serbest su vermek amacı
ile glikoz eklenir. Glikoz % 5 dextroz veya Kadalex şeklinde verilebilir.
- Bikarbonat. pH’sı normal olan veya ölçülmeyen hastalarda bikarbonat
kullanılmaz.
- pH <7.0 olduğu ciddi asidemi durumlarında bikarbonat
kullanılabilir. % 8.4 lük 10 cc
sodyum bikarbonat ampulleri içinde 10 mEq bikarbonat vardır. 50 mEq bikarbonat
ayrı bir yoldan damar içine verilir.
- İnfeksiyon varlığında uygun antibiyotik verilmelidir.
- Hastalarda her
2-4 saatte bir elektrolitler, glikoz, BUN, kreatinin
takibi yapılmalıdır.